Добре дошли!

Този сайт е създаден като интерактивна програма към концерта „Вторите части“ 06.12.2025.
Тук ще намерите информация за изпълнителите, музиката и поезията, както и възможност да се потопите в преживяването с визуални и текстови материали.
Приятно слушане и четене!

Контекст

Ако си спомним думите на Господинов, за когото следобедът на годината е през месец август, то можем ли да кажем, че следобедът в музиката е втората част на сонатно-симфоничния цикъл?

Инструменталната “suonata” (свиря, от италиански) е повествование от звук. Възникването ѝ е свързано с новоразвитите възможности на музикалните инструменти през Барока в Западна Европа. Но то изразява и една друга промяна в света на човека – промяната в усещането му за време. Ако допреди то протича циклично, в кръговете на църковния или природен календар, с Просвещението времето се превръща в събитийно. Тоест, човек се вижда като способен да промени хода на неумолимата цикличност на света чрез своите собствени действия.

Играта между промяна и повторение е обединяващото звено на сонатите от Скарлати до Берг и отвъд. Но докато и в други музикални форми има подобна игра на противоположности, в сонатата подчертано присъства желанието да се достигне до една метафизична същност чрез тях. И за разлика от инструменталната фуга например, където това търсене на метафизичното е свързано с божествено откровение, сонатната форма е израз на това търсене чрез научна, почти алхимична трансформация на противоположните елементи от самия човек. Откровението на тайните на красотата, размерено от пропорциите на разума.

Но да приемем, че това се е случило, синтезът на елементите се е осъществил, тайната на красотата – открита. Какво следва след това в останалите части на сонатния цикъл, защо ги има въобще, ако най-същественото е преминало?

В нашето време, крайно намаляло от устрема да постигаме всички свои желания, е трудно да определим същественото за себе си, в неспирната консумация на мултимедийно съдържание. Може би затова и сме се фиксирали върху непрестанното търсене на същественото, граничещо със загуба на търпение, ако не го намерим веднага. Само че точно тази фиксация върху него ни пречи да го открием. Понеже същественото, по дефиниция, винаги надвишава представата ни за него.

В миналото, ако си имал желанието да чуеш музика, по-лесно е било сам да си я изпълниш, отколкото да я чуеш някъде отвън. Извънреден е бил самият акт на слушане. Затова от една страна хората се нуждаели от това този акт да бъде по-продължителен, и от друга – да разгърнат пълноценно своят вътрешен свят в него, в краткото време в което той се е случвал в ежедневието им. Съответно, композиторите, тези архитекти на фантазията, са имали повече свобода да потърсят различни форми в които да я положат. Много повече внимание им е било поверявано от слушателите им, съответно – много повече музикално време са имали на разположение. Къде, или по-скоро кога да бъде същественото в произведението, и кога – чувството за отдих от него?

В настоящия концерт-спектакъл втората част е взета като символ на пространството отвъд нашите представи. Играта с представите – нашата и на авторите – за вторите части на сонатите е водена от личния творчески процес на изпълнителите в една цялостна програма. Избрани са някои емблематични втори части на камерни сонати за флейта и пиано или цигулка и пиано.

Автор на идеята и на поезията е Мартин Павлов, на едно от произведенията в програмата – Иван Керековски, с помощта на актьора Иван Николов музиката се осъществява и като спектакъл. Автор на фотографиите, които може да намерите на интернет страницата на концерта, е Инес Симеонова. Автор на програмния текст и на уеб-страницата е Иван Керековски. Автор на плакатите в Плевен, Добрич и Враца е Мартин Павлов, в София - Иван Керековски.

Благодарим на Плевенска Филхармония за партньорството и подкрепата, Община Добрич, Симфониета Враца, Софийска Национална Художествена Галерия, Софийски музикални седмици, както и на Национален фонд „Култура“, с чиято финансова помощ – хонорари на изпълнителите, реклама и наеми – се осъществява настоящият проект.

Ако имате желание да подкрепите участниците в този проект, направете го на този линк

Програма

Този сайт е разработен като интерактивна програмка-пътеводител за концерта. Моля, изключете известията на телефона си, за да не бъдете разсейвани, и се потопете с нас в музиката и поезията! Продължителността му е около час. Приятно слушане!

1. Йохан Себастиан Бах – соната за флейта и басо континуо BWV 1033 C-Dur, втора част “Allegro”(натиснете тук...)

Манускриптът на тази бахова флейтова соната достига до нас благодарение на сина на композитора, Карл Филип Емануел. Това една от сонатите, чието авторство е смесено – Бах обучава сина си да композира, предавайки в музиката познанията си в полифонията, цифрованият бас, както и формата – в случая на старинна барокова Соната да Киеза – църковна соната в четири части, бавна–бърза–бавна–бърза. Освен тях обаче, в нея подчертано се вижда влиянието на нововъзникващия „Галантен стил“ – с опростената от елементи форма, изящна мелодична линия, силно напомняща и направо цитираща петата вариация от „Голдберг“ във втората част, която ще звучи като начало на концерта – или в четвъртата част – вместо типичната танцувална част от два редуващи се гавота, като след втория се повтаря първия, тук имаме друг танц – менует.

2. Волфганг Амадеус Моцарт – Соната за цигулка и пиано K. 304 e-moll, втора част “Molto moderato e grazioso” в ми-минор

Менует, който звучи след първата част, самата тя в класическата традиция на сонатното алегро. Писана в Париж по времето през което композиторът губи майка си, това е двучастна соната, като и двете ѝ части са в една и съща тоналност – много рядко срещано за сонатен цикъл. Това е и единственото произведение на Моцарт в ми-минор, написано за който и да е било инструмент или ансамбъл. Моцартовата тъга, изразена чрез декоративните музикални идиоми на класиката, отнася слушателя сякаш в света на Комедия дел' Арте, като именно срещата между декоративността и безутешността, граничеща с ирония, поражда непреходната ѝ сила. Драматичното развитие на музиката насочва все по-голямо внимание към движението в изкуството Sturm und Drang, или конкретно Empfindsamer stille, сантименталния стил в музиката, пряко предшестващ Романтизма.

3. Франц Шуберт – Соната за „Арпеджионе“ и пиано a-moll, втора част “Adagio” в ми-мажор

Песен за шестструнно виолончело, която не е написана в триделната ABA форма, типична за шубертовите песни, ами е разделена на три различни дяла – ABC. След минорната първа част на тази соната, сякаш тъкмо тук се крие тайната на преобразуването на сянката в светлина, или на тъгата – в радост, изразена в жизнената трета част в ла-мажор на тази тричастна соната.

4. Карл Райнеке – Соната „Ундина” за флейта и пиано, втора част “Intermezzo. Allegretto vivace” в си-минор

Романтизмът на Шуман или на Хофмановите разкази не е чужд на Райнеке, който в тази програмна пиеса, преносно и дори буквално, изобразява срещата на рицаря със своята възлюбена морска сирена Ундине. Тук хуморът, фантастичните абсурди и бягането от формалните означения, дори от формалното означение „за флейта и пиано“, е една характерна и симпатична негова черта.

Учил при Менделсон, Шуман и Лист, по времето на Райнеке за пръв път инструменталната музика и художествената литература започнали да се съчетават в програмната музика и идеята винаги тя да изобразява дадена поетична картина. Втората част на тази четиричастна соната е във рондо/куплетна форма, подобно на рицарските песни. Тя изобразява в дяловете си първо морската сирена сред водните пръски, после рицарят на кон, който я среща – буквално, а след това в средния дял – тяхната любов (преносно).

5. Цезар Франк – Соната за цигулка и пиано, втора част „Allegro“ в ре-минор

Писана като сватбен подарък за своя съгражданин от Лиеж цигуларя Еужен Изаи, сонатата на Цезар Франк е романтичен и идеализиран прочит на старинната църковна соната – със встъпителна, по–бавна първа част, стихийна втора част, бавна трета и бърза – четвърта. Частите ѝ са свързани помежду си в цикъл, превръщайки ги в едно произведение. Поради емблематичността на втората част се надяваме тя да бъде възприета като цитат, който достатъчно добре да говори за контекста и на останалите части на това произведение.

6. Франсис Пуленк – Соната за флейта и пиано, втора част “Cantilena. Assez Lent” в си-бемол минор

Написана през 1957 и посветена на Елизабет Куулидж – американска меценатка на камерната музика, втората част на тази тричастна соната отразява любовта на Пуленк към изчистената мелодична линия, пречупена през призмата на следвоененния свят. Желанието му да приюти вдъхновението си при идиомите на класиката, в една безвъзвратно модерна епоха, е израз на меланхолията му по едно отминало време. Самият автор говори за сонатата си като вдъхновена от Дебюси – и наистина, някои моменти напомнят на неговите песни за глас и пиано по текстове на Верлен.

7. Паул Хиндемит – Соната за флейта и пиано, втора част “Sehr langsam” в си-мажор

Идиомите на отминалите епохи заемат вниманието и на Хиндемит, който в тази част на тричастната си соната използва характерни за френската увертюра преточкувани ритми и възходящи тирати от ноти, но разказващи за една много по-различна и драматична реалност, разкрита за хората след катаклизма на първата световна война, в която самият композитор е участвал. Нейната премиера е извършена на фестивала на камерната музика във Вашингтон на Елизабет Куулидж през 1937 година, друга обща черта с предходната соната на Пуленк.

8. Сергей Прокофиев – Соната за флейта и пиано № 2, втора част “Scherzo” в ла-минор

Едва ли Прокофиев би могъл така умело да „счупи“ класическите форми на сонатното скерцо в тази втора част от своята четиричастна соната за флейта и пиано, ако не ги познаваше толкова добре. В този премерен и точно разписан хаос, където четиритактовата структура е само привидна, музиката прави своите екскурзии в един фантасмагоричен свят в стила на Кандински. Написана през 1943 година, тя споделя общи черти с други негови произведения, писани по време на втората световна война като например седмата соната за пиано (1942) . Интересен е изборът отново на структура на цялата соната, отново сходна със старинната църковна.

9. Роберт Мучински – Соната за флейта и пиано, втора част “Scherzo – Vivace” в в ми-мажор

Роденият в Чикаго композитор завършва своята четиричастна соната за флейта през 1960 година. Във втората част той вплита джаз хармониите си в една метрически необуздана структура във формата на скерцо. Интересен е изборът му на нотация извън класическите норми, като например използва педала на пианото за да обедини във обща фраза мотивите, или също така избира нестандартни редувания на смените на размерите. Сходен с предишното произведение в стила му на „счупено“ скерцо, но написано почти двадесет години по-късно – дали авторът го е ползвал за вдъхновение?

10. Иван Керековски – Соната за флейта и пиано, втора част „Свободно“ (премиера) в ми минор

Писана специално за този концерт–спектакъл с идеята да бъде втора част на тричастна соната. Интересували са ме минималните необходими промени, нужни за да се предаде дадено състояние без те да разсейват от неговото изживяване. Концепцията за негативна хармония, ладова и метрична модулация, както и и за четирите вида полифонични пермутации на даден мотив са били сред средствата, подпомагащи работата ми в развиването на първоначалната идея.

Бис: Йохан Себастиан Бах – соната за флейта и басо континуо BWV 1034 e-moll, втора част “Allegro” в ми-минор

Една от четирите сонати, чието авторство е сигурно приписвано на Бах и единствената от тях във формата на Соната да Киеза – църковна соната в четири части, бавна–бърза–бавна–бърза. Написана не за чембало облигато, ами за басо континуо – практиката от онова време да се реализира акомпанимент в реално време, без да е разписан буквално в нотите. Това дава възможност за една по-отворена форма на изпълнение.

Втората част е написана като италианско кончерто – любим инструментален жанр на Бах, свързан с представата му за Италия и концертите на Вивалди, които той преработва по-рано. В този жанр се редува риторнело – имитиращо оркестровото „tutti” и камерните„solli“ . В тези солистични епизоди авторът може би е забравил, че пише за флейта – няма свободна нито секунда, в която изпълнителят да може да си поеме дъх. Завръщането на риторнелото винаги маркира важните моменти в частта, като слага смисловата пунктуация на произведението. В тази соната втората част е по-разработена от първата, с подчертан танцов елемент, явно допустим след като вече е прозвучал по-сериозният афект на първата част.

В настоящото изпълнение се ползва оригиналната цифровка на континуото.

Изпълнители

Мартин Павлов е флейтист и хоноруван асистент-преподавател по камерна музика в НМА „Панчо Владигеров“, както и доктор по камерна музика от 2021 г. Активен концертен изпълнител, носител на награди от национални и международни конкурси, с участия на престижни фестивали и майсторски класове. Освен с камерна музика, се изявява и като солист и оркестрант, както и в звукозаписна дейност.

Иван Керековски е пианист на свободна практика, който след завършването на Кралската фламанска консерватория в Брюксел избира да работи и живее в България, като през последните години участва активно като солист и като камерен музикант в различни формации свързани с различни стилове музика. Носител на приза „Музикален проект на годината“ за 2023 г. заедно с трио „Дивертименто“ и Мария Донева, за концертите им в страната.

Иван Николов завършва НАТФИЗ през 2015 г. Работи като актьор на свободна практика в театри из страната както и в киното. Съосновател е на театрално сдружение Конклав заедно с Боян Крачолов и Димитър Крумов , а заедно получават и Аскеер в категория изгряваща звезда за първата си съвместна работа. Иван е носител и на Аскеер 2024г за ролите си в "Платонов" в ТР Сфумато и "Петрови в грипа и около него " в Народен театър Иван Вазов.

Инес Симеонова започва пътя си с пианото в ранна детска възраст. Понастоящем работи в Национално музикално училище ‘Любомир Пипков’ и е докторант в Национална Музикална академия ‘Проф. Панчо Владигеров’. Още в училищните си години тя развива страст към фотографията, като в края на 2024година тя прави и първата си самостоятелна изложба.

Hit Counter